Skip to main content

معمای والورده: چرا او نمی‌رود؟


هواداران بارسا این روزها و هفته‌ها با این شوق از خواب بر می‌خیزند که خبر اخراج و یا استعفای والورده را بشنوند. اتفاقی که تاکنون به دلیل بی‌کفایتی بارتمئو و بی‌شرافتی والورده رخ نداده است. اما این معمای بزرگی است که چرا منفورترین مربی تاریخ بارسا با وجود تمام مخالفت‌ها و نقدها و فحش‌ها و ... هنوز هم سر جایش باقی است؟ بیایید با هم بخشی از صحبتهای چند ماه قبل لوئیز انریکه را مرور کنیم. خیلی چیزها دستتان خواهد آمد! اینکه لوچو چطور رفت و ارنستو چطور نمی‌رود، چطور مسی با لوچو مشکل داشت و از ارنستو حمایت می‌کند و خیلی چیزهای دیگر...
در مصاحبه‌ای با رادیو کاتالونیا که توسط روزنامه آ اس پوشش داده شد، لوئیز انریکه مربی فعلی اسپانیا در مورد چالش‌های دوران حضورش در بارسا و چگونگی جدایی از این تیم صحبت کرد.

لوچو در اولین فصل حضورش در بارسا یعنی فصل ۲۰۱۴/۱۵ موفق شد تیمش را به سمت دریافت دومین سه گانه تاریخ باشگاه با ارائه زیباترین بازیها هدایت کند. اما این موفقیت ساده بدست نیامد. او در میانه راه مشکلاتی با برخی از بازیکنان بارسا من جمله مسی داشت.

پس از بازی برابر سلتا، ستاره آرژانتینی تاکتیک و چینش ترکیب لوئیز انریکه را زیر سوال برده بود و تنش‌ها وقتی به بالاترین حد رسید که در شکست ۱-۰ بارسا در آنوئتا مسی بازی را از روی نیمکت آغاز کرد.

زمانی که انریکه در تابستان ۲۰۱۴ به عنوان مربی بارسا انتخاب شد، در اولین کنفرانس خبریش پیام روشنی برای همه بازیکنان فرستاد: «من رهبر این تیم هستم!» پیامی که ظاهرا به مذاق مسی خوش نیامده بود و در ماههای اول حضور لوچو، آنها به ندرت با هم چشم در چشم می‌شدند.


«از من فقط خوبیِ مسی را خواهید شنید»

انریکه در بخشی از صحبتهایش با رادیو کاتالونیا گفت: «تا زمانی که آن مسئله حل شود، دورانی از تنش وجود داشت که من به شدت از آن گریزان بودم اما در هر صورت اتفاق افتاد و باید مدیریت می‌شد. اما امروز من فقط در مورد مسی خوبی خواهم گفت».

او همچنین افشا کرد که از همان ابتدای فصل ۲۰۱۶/۱۷ تصمیمش را برای ترک بارسا گرفته و این را به هیئت مدیره باشگاه هم اعلام کرده بود: «در ابتدای فصل سوم، من به باشگاه گفتم که به دنبال جایگزین باشند».


«از نگاه خودخواهانه، نیازی نبود انرژی بیشتری صرف کنم. با خودم فکر کردم که با داشتن این گروه از بازیکنان که بسیار خاص بودند، ساده‌ترین کار برای من تمدید قرارداد است. این ساده‌ترین کار دنیا بود. یک قرارداد بلند مدت امضا کنم، در خانه‌ام باشم، با بهترین بازیکنان جهان... چه چیزی می‌توانست بهتر از این باشد؟

اما می‌خواستم با خودم صادق باشم. گاهی بازیکنان نیاز دارند که چهره جدیدی ببینند که چیزهای جدیدی به آنها می‌گوید. باور دارم زمانی می‌رسد که پیام شما - اگر هنوز پیامی باقی مانده باشد - منقضی می‌شود؛ و شما نمی‌توانید بدون رساندن پیامتان به بازیکنان، یک مربی خوب باشید».


چطور انریکه رفت و والورده نرفت

با مرور حرفهای انریکه به نتایج جالبی می‌رسیم. هواداران قدیمی بارسا روحیه جنگنده و رقابت طلب و خستگی ناپذیر او را به خوبی به یاد دارند. او کسی است که همیشه برای بهترین بودن جنگیده و زمانی که می‌بیند شاید نتواند برای خودش و تیمش بهترین باشد، گزینه رفتن را انتخاب می‌کند.

اما والورده - کسی که نه اصالت بارسایی دارد و نه ظاهر غرور و شرافت یک انسان معمولی - گزینه ساده‌تر را انتخاب می‌کند که چسبیدن به ۲۴ میلیون یورو سالیانه‌ای است که اعجوبه‌ای مثل بارتمئو فقط ممکن است به او بپردازد؛ و البته کار کردن با بازیکنانی که سکون و رخوت و خاموش بودن او را به فال نیک می‌گیرند.


در عین حال اکنون شاید بتوان پرده از این معمای بزرگ برداشت که مسی چطور والورده را فوق‌العاده می‌نامد و نقدی از او نمی‌کند و خواستار ماندن اوست، آن هم در حالی که از تاکتیک و ترکیب انریکه انتقاد می‌کرده، یعنی همان چیزی که لوچو در آن بهترین بود و والورده بدترین!

حس و حال خوبی از رختکن بارسا دریافت نمی‌شود. انگار که تمام افتضاحات والورده از نظر بزرگان رختکن بارسا مزیت محسوب می‌شود. او کاری به کسی ندارد، فشاری به کسی وارد نمی‌کند، چیز زیادی از فوتبال بلد نیست که بخواهد از بازیکنانش برای اجرای آن کار بکشد، مسی رهبر تیم است و والورده احتمالا با احتیاط اسم او را به زبان می‌آورد، پیکه و بوسکتس و راکیتیچ و آلبا در هر حالت فیکس هستند، بساط کارناوال و تفریح و سفر بازیکنان فراهم است... چرا آنها باید به دنبال جایگزین باشند؟

Comments

Popular posts from this blog

چه اتفاقی می افتد بین کیریستیانو رونالدو و یونتووس می افتد؟

هنگامی که یوونتوس موفق شد امضای کریستیانو رونالدو را از رئال مادرید کنار بگذارد ، این باعث شد تا جهان بنشیند و توجه  کند. در اینجا تیمی بود که به دنبال افزایش قد خود در اروپا و همچنین ارزش هر دو در زمین و خارج از زمین بود. تخمین زده می شود که هزینه آوردن CR7 به تورین 340 میلیون یورو باشد ، رقمی که شامل 100 میلیون یورو هزینه نقل و انتقالات ، به علاوه دستمزد بیش از یک قرارداد چهار ساله است. با این حال ، آندره آگنلی ، مالک ، می دانست که این همان کاری است که باید انجام دهد تا بتواند یک تخته سنگ بزرگی را به سمت خود ببخشد تا از آن طریق به یکی از نخبه ترین باشگاه های اروپا تبدیل شود. مالک اعتراف کرد: "این اولین بار بود که طرف تجاری و طرف ورزش یوونتوس در ارزیابی هزینه ها و مزایای [ثبت نام] گرد هم آمدند ." "فرصت رونالدو کاملاً ارزیابی شد - و معقول بود ، هم در زمین و هم خارج از زمین." تاکنون ، ورود این فوق ستاره جهانی همانطور که امیدوار بود عمل کرده است. یووه مشخصات خود را به عنوان یک باشگاه مطرح کرده است و از کل هواداران بهره مند است که هر کجا که می رود رونالدو

این مسی

این فوق ستاره آرژانتینی شب گذشته در مصاف با سلتاویگو هت تریک کرد تا یک بار دیگر ثابت کند متعلق به این کره خاکی نیست. در این خبر رکوردهایی که او شب گذشته به دست آورد را تحلیل خواهیم کرد. برخی بازیکنان به گلزنی معروفند، بعضی به سرعتشان و برخی هم به مهارتشان. تعدادی متخصص بازپس‌گیری توپ‌های از دست رفته هستند، بعضی مشهور به ارسال پاس گل‌های مکرر و برخی از قدرت بدنی بالای برخوردار می‌باشند. اما لئو مسی همه این‌ها را با هم دارد؛ به علاوه توانایی‌هایی بیشتر. شب گذشته در مصاف با سلتا همه ما شاهد نسخه دیگری از بهترین فرم او بودیم. ۵۲ گل کاشته مسی در تقابل دیشب هت تریک کرد؛ یکی از این گل‌ها از روی نقطه پنالتی وارد دروازه شد در حالی که دو گل دیگر به طور حیرت آوری از روی نقطه ضربه آزاد به ثمر رسیدند. برای بیشتر بازیکنان، یکی از عوامل موثر در گلزنی از روی ضربه ایستگاهی، شانس است اما در مورد مسی این موضوع صادق نیست. او همواره می‌داند که دقیقاً می‌خواهد توپ را به کجا بفرستد و اغلب هم به نقطه مورد نظر می‌رسد. دیشب او دو بار این کار را انجام داد. او کاری کرد که این حرکت بسیار

حقایقی جالب درباره رونالدو

کریستیانو رونالدو ستاره بین‌المللی یوونتوس این روز‌ها یکی از ثروتمندترین ورزشکاران دنیاست؛ بیش از هفته‌ای ۵۰۰ هزار پوند درآمد دارد و قرارداد‌های تجاری‌ای که می‌بندد هر روز رقمش بالاتر می‌روند؛ از همکاری اش با نایکی گرفته تا الترونیک ارتس و هربالایف. این‌ها منهای کار‌های تجاری شخصی خودش است که حالا با برند CR۷ هم کفش و لباس تولید می‌کند و هم عطر و ادکلن. در زمین بازی هم او یکی از بهترین‌های تاریخ است؛ جنگدگی، آمار، توپ طلا و کفش طلایی‌هایی که در طول دوران حرفه‌ای اش برده همه حکایت از این دارند که او یکی از فوق ستاره‌هایی است که دنیا به خودش دیده است. با این حال کریس رونالدو هنوز هم برای خیلی‌ها پسر مغروری است که بویی از تواضع نبرده؛ خودش وقتی درباره این موضوع حرف می‌زند کار را راحت می‌کند: «آدم‌ها دو دسته‌اند؛ یا من را دوست دارند یا از من متنفر هستند». این تنفر، اما بیشتر به خاطر رفتار‌های کریس در زمین فوتبال است وگرنه در زیر به ۱۶ داستان باورنکردنی درباره رونالدو اشاره شده که تمامی دلایلی که ممکن است درباره او حس تنفر به وجود بیاورد را پاک می‌کند. ۱- فروش کفش طلای اروپا سال